O tara saraca in stil


Se spune despre unele meserii ca nu se pot face decat daca posezi acel "talent innascut" care se regaseste in fiinta ta, adanc inradacinata, cine stie din ce vieti de dinainte. Dati-mi voie sa fiu putin sceptica in privinta acestei afirmatii pe care nu o consider in totalitate adevarata. Adica, cu siguranta nu multi dintre jurnalistii de calitate din ziua de azi s-au nascut cu ziarul in fata sau cu stiloul umplut cu cerneala, gata de scris.
Acelasi lucru pot spune si despre multi dintre designeri care fac astazi ceea ce se numeste moda. Nu contest faptul ca majoritatea au un simt aparte al vestimentatiei si a ceea ce inseamna aceasta intr-un spectru mai larg, dar cred ca fiecare a invatat pe parcurs cum sa simta diferit si cat mai fin "haina" si ce semnifica ea pe "scena".
Dar atunci, daca nu ne nastem cu talentul de a crea haine sau articole pentru reviste de specialitate (jurnalism de moda), cum invatam noi niste idei de baza in Romania? Raspunsul la aceasta intrebare este unul destul de trist pentru ca, din pacate, nu prea poti sa urmezi niste cursuri in aceste domenii.Intr-adevar cursuri de moda si vestimentatie se fac in cadrul unei universitati din vestul tarii si din cate stiu eu, cam atat. Dar in rest? Daca cineva stie ceva mai mult decat mine, va rog, tineti-ma la curent.Aaaa.... Poti merge la Londra, Paris , Milano daca esti atat de interesat/a, dar credeti ca in acest fel putem noi sa ne dezvoltam pe acest plan? Eu raspund negativ la aceasta intrebare.
Avem nevoie de aceste scoli la noi in tara, in principal pentru un singur motiv: ORIGINALITATE IN STIL.
Cum sa facem sa fie asa?

Fashhon - Un semn japonez







Oriunde te vei uita in jurul tau vei vedea doar semne. Semne de la cele mai vizibile la semne ascunse in spatele altor semne. Cu siguranta ti-a trecut prin minte involuntar, la vederea unei cravate, situatia in care aceasta este purtata. Evident, nu la picnic! Deci, acesta este un semn al obiectului vestimentar care denota un anumit lucru despre persoana care il poarta. Orice este legat de o anumita haina (forma, culoare, material) conduce la noi semne despre "purtatorul" acesteia. Observand tinuta vestimentara a persoanei din imaginea alaturata iti poti da seama cu usurinta ce fel de persoana este cea care o poarta: deschisa catre nou cu o fire putin excentrica, sociabila, cu o atitudine pozitivista. De fapt, intreaga cultura a modei japoneze este indreptata catre vivacitate si explozie de culoare. Femeile japoneze au adoptat dintotdeauna un stil foarte feminin, menit sa scoata in evidenta cat mai mult frumusetea exterioara.


Sa luam de exemplu celebrele gheise care au avut prin natura numelui lor "datoria" sa atraga privirile sexului tare. Pe langa talentele in arta dansului, a cantecului, cum puteau ele sa atraga decat prin vestimentatie? Astfel ca ele au reusit sa faca acest lucru cu foarte mare usurinta purtand acele complexe si extraordinar de frumoase obiecte vestimentare: chimonourile. Foarte suava, cu imprimeuri inspirate in mare parte din natura, feminina intr-un cuvant, aceasta haina specifica a reusit sa atraga privirile celor din jur.

Nu vreau insa sa extind prea mult acest subiect avnd in vedere faptul ca vorbim despre un camp foarte vast. Vom vorbi rand pe rand despre ce inseamna si ce implica termenul de moda, termen si domeniu care dupa parerea mea este unul abstract.



Nota


Insemnarile de pe acest blog nu se vor referi la partea teoretica a ceea ce inseamna semn, semiotica. Este doar o incercare practica de a face legatura intre "semnele vizuale" din codul universal al imbracamintei (amplificat de semnificatia conceptului de moda) si ceea ce ar putea sa semnifice hainele, "obiecte" evolutive, in conceptia mea, ale speciei umane.